اصطلاحات معماری

هرآنچه باید درباره عایق‌کاری دیوار بدانید

تصویری از عایق‌بندی دیوار با رول عایق

اگر بخواهیم عایق‌کاری دیوار را به زبان ساده تعریف کنیم، می‌توانیم سه مزیت اصلی آن را نام ببریم:

·        جلوگیری از هدررفت انرژی

·        ذخیره پول با مبلغ کمتر قبوض انرژی

·        کاهش میزان دی‌اکسید کربن تولیدی

روش‌های مختلفی برای عایق‌کاری ساختمان وجود دارد، قدم اول این است که بدانید چه روشی مناسب شرایط و ساختمان شماست.

سپس عایق مناسبی که مقرون به صرفه باشد، کارایی داشته باشد و باعث کاهش هدررفت انرژی شود را انتخاب کنید. برای مثال، عایق‌کاری دیوار خارجی ساختمان، نمای بیرونی را تغییر می‌دهد و عایق‌کاری دیوار داخلی نیز ممکن است سبک و دکوراسیون فضای داخلی را عوض کند.

عایق‌کاری دیوار خارجی

عایق‌کاری دیوار بیرونی مزایای بسیاری دارد؛ علاوه‌بر بحث کارایی انرژی و محافظت در برابر عوامل بیرونی، دیگر نیازی به تغییر تاسیسات داخلی مانند رادیاتور و … نیست و دکوراسیون فضای داخلی نیز بدون تغییر باقی می‌ماند.

با عایق‌کردن دیوار بیرونی، ساختمان با یک پوشش حرارتی احاطه می‌شود و دیوارهای داخلی مانند یک ذخیره حرارتی عمل می‌کنند.

برای اطمینان از عملکرد صحیح عایق، جزئیات اطراف درها و پنجره‌ها اهمیت بسیاری دارند. عایق‌کاری دیوار خارجی ساختمان اگر با چسب یا مواد دیگری به دیوار متصل شود، باید مجدد آن دیوار را در برابر عوامل جوی تجهیز و نمای ساختمان را نیز زیباسازی کرد، پس ممکن است هزینه‌های زیادی در پی داشته باشد.

در عایق دیوار بیرونی:

·        نیازی به تخریب فضای داخلی نیست و از مساحت آن نیز کاسته نمی‌شود،

·        نمای بیرونی دیوارها را تجدید می‌کند،

·        محافظت در برابر عوامل جوی و عایق صوتی را بهبود می‌بخشد،

·        ترک‌ها و فواصل به‌وجودآمده در آجرکاری را می‌پوشاند،

·        دسترسی راحت‌تری برای نصب دارد اما اگر دیوارها از نظر ساختاری سالم نیستند، عایق‌کاری دیوار خارجی ساختمان توصیه نمی‌شود.

عایق‌کاری دیوار داخلی

در ساختمان‌های قدیمی معمولا دیوارها به‌صورت سالید یا یکپارچه ساخته می‌شدند، یعنی هیچ فاصله‌ای در بین آن‌ها وجود نداشته، اما دیوارهای حفره‌دار معمولا از دو جداره تشکیل شده و فاصله کمی بین دو لایه دیوار وجود دارد.

البته جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد، چون دیوارهای یکپارچه را نیز می‌توان عایق‌بندی کرد اما هزینه آن احتمالا بیشتر از دیوار استاندارد دوجداره خواهد بود. البته باز هم از قیمت قبوض انرژی در طولانی‌مدت کمتر خواهد بود.

برای عایق‌کاری دیوار داخلی، ابتدا باید نوع دیوار، یکپارچه یا حفره‌دار، مشخص شود. دیوار دوجداره یا حفره‌دار قبل از عایق‌کاری باید توسط متخصص بررسی شود، او با ایجاد یک برش کوچک و فرستادن دوربینی به درون آن، انجام این کار را تائید یا رد خواهد کرد.

در عایق‌بندی دیوارهای یکپارچه نیز پس از انتخاب نوع عایق، با درنظرگرفتن ضخامت آن، باید بررسی کرد که آیا به شکاف هوا نیاز است یا خیر تا از احتباس رطوبت جلوگیری شود. البته گاهی با انتخاب عایق‌های طبیعی، دفع رطوبت به‌سادگی انجام می‌شود.

در عایق‌کاری دیوار داخلی:

·        از عایق‌کاری دیوار خارجی ساختمان ارزان‌تر است،

·        با توجه به ضخامت عایق از مساحت فضا کاسته می‌شود،

·        به تخریب برخی قسمت‌های فضای داخلی منجر می‌شود، مانند چارچوب درها و یراق‌آلات و …،

·        قبل از عایق‌کاری حتما مشکلات رطوبتی باید رفع شوند.

عایق‌بندی دیوار دوجداره

همان‌طور که در قسمت قبلی نیز اشاره شد، عایق‌کاری دیوارهای دوجداره باید ابتدا توسط متخصص بررسی شود، چون اگر فضای بین دیوارها شرایط مناسبی نداشته باشند، عایق‌بندی دیوار توصیه نمی‌شود.

برای مثال اگر آجرکاری تمیز انجام نشده باشد و ملات به پایین چکه کرده باشد، بهتر است از عایق‌کاری دیوار دوجداره صرف‌نظر کنید و به‌دنبال عایق‌کاری دیوار یکپارچه یا دیوار بیرونی باشید.

در عایق‌بندی دیوار دوجداره، توجه به بحث احتباس رطوبت اهمیت بسیاری دارد. چون در ساختمان‌هایی با اسکلت چوبی یا فلزی، پرکردن حفره بین دو دیوار و جلوگیری از خروج رطوبت باعث آسیب به کل سازه می‌شود. هم‌چنین دیوارهایی که در جهت ریزش باران قرار دارند، باید مدنظر بوده تا از نفوذ باران به آجرکاری جلوگیری شود.

عایق‌بندی دیوار یکپارچه

در ساختمان‌های قدیمی که ضخامت دیوارها گاهی تا 50 سانتی‌متر نیز ساخته می‌شد، عایق‌کاری دیوار کاری بیهوده به نظر می‌رسد اما عایق‌بندی دیوار یکپارچه را می‌توان به روش‌های مختلف انجام داد. با یک وادار دیوار داخلی و عایق‌بندی آن با رول عایق، دال عایق یا تخته عایق صلب می‌توان ساختمان‌های قدیمی را نیز برای کارآیی انرژی تجهیز کرد.

تکنیک دیگر در عایق‌کاری دیوار یکپارچه، نصب تخته گچی عایق‌شده بر روی وادار دیواری است. پس از برداشتن اتصالات دیواری و تاسیساتی مانند رادیاتور، می‌توان تخته گچی را به‌راحتی نصب و بدون نیاز به گچ مرطوب، آن را مجدد دکور کرد.

انتخاب متریال مناسب عایق‌کاری دیوار

انواع دیوار به عایق‌های مختلف نیاز دارند تا به بهترین شکل در جلوگیری از اتلاف انرژی موثر باشند. عایق‌کاری اشتباه دیوار با متریال نامناسب، علاوه‌بر هزینه‌تراشی، ممکن است مشکلات بسیاری را در ساختمان ایجاد کند که بعضا خطرناک نیز هستند.

حداکثر عملکرد حرارتی با انتخاب متریال صحیح و نصب درست عایق اتفاق می‌افتد. یک متخصص با بررسی شرایط و رفع مشکلات موجود، اجازه نصب به نصاب حرفه‌ای می‌دهد که این کار از پیامدهای ناگوار آینده جلوگیری می‌کند.

انواع عایق‌کاری دیوار

نوع عایقمتریال عایقروش نصبمزایا
روکش: الیاف یا رولفایبرگلاس پشم معدنی (سنگ یا سرباره) فیبر پلاستیکی فیبر طبیعیبین وادارهای دیوارینصب آسان بدون نیاز به متخصص، قیمت نسبتا ارزان ،استاندارد
بلوک بتنیفوم‌برد برای نصب بر روی دیوار خارجی در ساختمان‌های نوساز یا دیوارهای داخلی برای ساختمان‌های ساخته‌شدهگاها بدون ملات فقط روی هم قرار می‌گیرند و به‌صورت سطحی چسبانده می‌شوندتعدیل دمای داخل، کارایی بیشتر نسبت به بتن معمولی
فوم‌برد یا فوم سخت‌پلی استایرن پلی ایزوسیانورات پلی اورتان فنولیکدر فضای داخلی برای ایمنی در برابر آتش باید با تخته گچی پوشانده شود. در فضای بیرونی باید در برابر عوامل جوی مقاوم شود.ضخامت کم اما ارزش عایق بالا
قالب بتن عایقفوم‌برد یا بلوکبه‌عنوان بخشی از سازه ساختمان؛ هسته بلوک‌ها با بتن پر می‌شود تا بخشی از ساختار دیوار شکل گیرد.درون سازه است و مقاومت حرارتی بالایی دارد.
سیستم انعکاسیکاغذ کرافت با روکش فویل غشا پلاستیکی حباب‌های پلی‌اتیلن مقوافویل، غشا یا کاغذ بین قاب چوبی وادار دیواری قرار می‌گیردنصب آسان بدون نیاز به متخصص، مناسب فضای استاندارد، مدل حبابی برای فضاهای غیرمنظم یا مانع‌دار مناسب است
عایق فیبر یا الیافی سختفایبرگلاس پشم معدنی (سنگ یا سرباره) تحمل دمای بالا
فوم پاششیسیمانی فنولیک پلی ایزوسیانورات پلی اورتاناجرا با مخزن اسپری کوچک و بزرگ با اسپری تحت فشارمناسب برای ساختمان‌های موجود، فضاهای غیرمنظم و اطراف موانع فیزیکی
پنل‌های عایق ساختاریفوم‌برد یا فوم مایع عایق یکنواخت، نصب سریع

عایق‌بندی دیوار با رول عایق

رول عایق معمولا از پشم شیشه، رول معدنی و مواد طبیعی مانند پشم گوسفند تهیه می‌شود. نصب آن در فضاهایی با دسترسی مناسب بسیار آسان است، به‌همین دلیل بهترین انتخاب برای عایق‌کاری دیوار در ساختمان‌های جدید و فضای زیرشیروانی محسوب می‌شود.

این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر از رول عایق استفاده می‌کنید، به دلیل وجود الیافی همچون پشم شیشه برای دیوار و پشم معدنی حتما از تجهیزات محافظت فردی استفاده کنید اما اگر از رول‌های عایق طبیعی مانند پشم گوسفند برای عایق‌بندی دیوار استفاده می‌کنید، نیازی نیست در این‌باره نگران باشید.

مزیت دیگر رول‌های عایق طبیعی این است که به شکاف هوا نیازی ندارند، چون خود رطوبت را جذب می‌کنند.

عایق‌بندی دیوار با دال عایق

عایق‌بندی وادار دیواری که برای عایق‌کاری دیوار یکپارچه به کار می‌رود، به‌دلیل انعطاف‌پذیری و استحکام آن، کار بسیار آسانی است. نصب دال عایق ساده است و تنها با فشاردادن در محل مناسب و پوشاندن آن با تخته گچی انجام می‌شود. انواع غیرقابل اشتعال آن‌ها نیز، خیال صاحب‌خانه را از آتش‌سوزی راحت می‌کند.

عایق‌بندی دیوار با تخته عایق

تخته‌های عایق پیشینه‌ای طولانی در زمینه عایق‌کاری دیوارهای ساختمانی دارند. تخته‌های ‌استاندارد و کارای گذشته، امروزه با محیط‌زیست نیز سازگار هستند، ضخامت کمتری پیدا کرده، در نتیجه فضای کمتری اشغال می‌کنند و حتی در برابر آتش و صوت نیز عایق شده‌اند. این تخته‌های عایق برای عایق‌کاری دیوارهای بزرگ بسیار مناسب هستند، چون سرعت کار را بالا می‌برند.

فوم عایق دیوار

امروزه بیشتر فوم‌های عایق دیگر از موادی همچون کلروفلوروکربن‌ها و هیدروکلروفلوئوروکربن‌ها استفاده نمی‌کنند، چون برای لایه اوزون مضر هستند.

دو نوع فوم عایق دیوار وجود دارد؛ فوم عایق دیوار سلول بسته و باز که هر دو معمولا از پلی‌اورتان ساخته می‌شوند.

عایق‌کاری دیوار با فوم سلول بسته با گازی پر می‌شود که فضاهای اطراف را پر می‌کند اما فوم سلول باز با هوا پر شده و بافت اسفنجی دارد. فوم سلول بسته مقاومت بیشتری در برابر رطوبت و نشت هوا دارد اما گران‌تر است. فوم سلول باز، سبک‌تر و ارزان‌تر است اما نباید در محلی نصب شود که جذب رطوبت داشته باشد.

فوم‌های اسپری یا تزریقی نیز وجود دارند که کمتر رایج هستند اما مقاومت خوبی در برابر نفوذ هوا و آب دارند، مانند فوم تری‌پلیمر که محلول در آب است و به درون حفره تزریق می‌شود.

انواع عایق‌کاری دیوار

عایق‌بندی رطوبتی دیوار

در دیوارهایی که به‌خوبی عایق‌بندی نشده باشند، نفوذ رطوبت می‌تواند باعث ایجاد شوره و سفیدک در سطح دیوار یا رشد کپک و قارچ و ایجاد بوی نامطبوع در فضای داخلی شود که سلامت انسان را نیز تهدید می‌کند. در نتیجه اهمیت دیوار عایق رطوبتی رابطه مستقیمی با سلامتی سازه و انسان دارد. نحوه عایق‌بندی رطوبتی دیوار به انواع دیوار بستگی دارد، برای مثال:

·        دیواری که به‌صورت مستقیم با باران تماس داشته باشد، باید عایق‌بندی شود و عایق نانو دیوار یکی از بهترین انتخاب‌هاست.

·        دیوار زیر زمین برای جلوگیری از نفوذ رطوبت از زمین به دیوار بهتر است قیرگونی شود.

·        دیوار برشی که وظیفه مقاومت در برابر نیروهای جانبی را به عهده دارد، با موم پلیمر به‌خوبی عایق می‌شود.

عایق‌بندی صوتی دیوار

احتمالا عایق‌بندی صوتی دیوار نسبت به عایق رطوبتی و حرارتی با اقبال کمتری روبه‌رو باشد، اما باید بدانید که آسایش محیطی صوت را نیز در بر می‌گیرد. عایق‌بندی صوتی دیوار معمولا با استفاده از فوم‌های عایق صدا انجام می‌شوند که به دو نوع دوطرف صاف و شانه تخم‌مرغی معروفند.

نحوه عایق‌بندی صوتی دیوار به دو صورت روکار و توکار انجام می‌شود که هر کدام مزایای خاص خود را دارند اما پشم سنگ یکی از بهترین انتخاب‌ها برای دیوار عایق صوتی است.

عایق‌بندی حرارتی دیوار

نحوه اجرای عایق حرارتی دیوار به عوامل مختلفی بستگی دارد اما به‌صورت کلی می‌توان دیوار عایق حرارتی را در سه دسته تقسیم‌بندی کرد:

عایق‌بندی حرارتی دیوار با سازه: در استفاده از عایق‌های معدنی که انعطاف‌پذیری بالایی دارند، نمی‌توان لایه نما را مستقیما بر روی آن‌ها اجرا کرد. پس برای نصب پشم سنگ روی دیوار، باید آن‌ها را درون قابی فلزی یا چوبی قرار داد و سپس لایه نما را بر روی آن پیاده کرد.

عایق‌بندی حرارتی دیوار بدون سازه: در این نوع عایق‌کاری دیوار معمولا از عایق‌های حرارتی صلب استفاده می‌شود که به سازه‌ای برای نگهداری احتیاج ندارند و می‌توان نما را مستقیم بر روی آن اجرا کرد. عایق بین دیوارهای دوجداره معمولا از این نوع است.

عایق‌بندی حرارتی دیوار پیشرفته: بلوک‌های سیمانی عایق و پنل‌ها از جمله روش‌های پیشرفته عایق‌کاری دیوار هستند.

نکات عایق‌کاری دیوار

رطوبت و تهویه هوا

در ساختمان‌های قدیمی که اکثرا با دیوار یکپارچه ساخته شده‌اند، بخار آب در فضا آزادانه حرکت می‌کند و به‌دلیل ماهیت مصالحی همچون آجر و سنگ و نحوه ساخت دیوار، به‌راحتی از آن‌ها عبور کرده و مشکلی در ساختمان به وجود نمی‌آید. اما وقتی چنین ساختمانی را عایق‌کاری می‌کنید، این روند با اختلال روبه‌رو می‌شود. پس برای حل این مشکل باید از متخصص کمک گرفت و در صورت نیاز باید از مصالح عایق قابل‌تنفس استفاده یا شکاف هوا تعبیه کرد.

برخی هنوز معتقدند که ایزوگام بهترین روش عایق‌بندی دیوار است، اما پیشرفت فناوری باعث شده که موادی بهتر و ارزان‌تر در دسترس باشند. از طرفی ایزوگام باعث ایجاد جلبک در مناطق شرجی، ترک در فصول سرد و گرمای بیش‌ازحد در فصول گرم می‌شود.

انواع دیوارهای ساختمانی

Previous article

You may also like

Comments

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *