تعریف معماری چیزی فراتر از شیشه و فولاد و بتن است. تعریف معماری ورای ساختمانهای ساده و فضاهایی برای زندگی مردم است. معماری را میتوان موضوعی پیچیده و وسیع دانست که شامل رشتههای مختلفی مانند هنر، طراحی، ریاضی، تجارت، جغرافی، برنامهنویسی کامپیوتری و … میباشد.
تعریف معماری بر اساس لغتنامه معماری و ساخت بسیار ساده است؛ در واقع معماری به هنر و دانش طراحی و ساخت سازهها یا گروه بزرگی از سازهها اشاره دارد که در عین زیبایی، کاربردی نیز هستند.
لغتنامههای مختلف تعاریف متعددی از معماری ارائه کردهاند تا معنای واقعی آن را نشان دهد که عبارتند از:
فرهنگ لغت کوتاه آکسفورد: هنر و دانش طراحی و سازماندهی فضاها و همچنین سازههای غیرساختمانی.
فرهنگ لغت مریاموبستر: هنر یا عمل طراحی و ساخت سازهها، بهخصوص انواع قابل سکونت آنها.
فرهنگ لغت آکسفورد: هنر یا عمل طراحی و ساخت ساختمانها.
فرهنگ لغت کمبریج: هنر و عمل طراحی و ایجاد ساختمانها.
فرهنگ لغت کالینز: معماری هنر برنامهریزی، طراحی و ساخت ساختمانهاست.
فرهنگ لغت ریشهشناسی: هنر ساختوساز، استفاده باسلیقه از قوانین سنتی و علمی و همچنین مصالح موجود برای ساخت.
ویکیپدیا: معماری، فرایند و محصول برنامهریزی، طراحی و ساخت ساختمانها یا هر سازه دیگری است.
Dictionary.com: حرفه طراحی ساختمانها، فضاهای باز، جوامع و سایر ساختارهای مصنوعی و محیطها که گاها از بعد زیباییشناختی نیز ارزشمند هستند. معماری معمولا شامل طراحی یا انتخاب مبلمان و دکوراسیون، نظارت بر کارهای ساختمانی، بررسی، مرمت یا بازسازی ساختمانهای موجود نیز میشود.
فرهنگ لغت مکمیلیان: مطالعه یا عمل طراحی ساختمانها.
vocabulary.com: رشتهای که با اصول طراحی و ساختوساز و تزئین ساختمانهای زیبا سروکار دارد.
Your dictionary.com: معماری بهعنوان روشی برای طراحی و ساخت چیزی بهشکل مطلوب و قابلاستفاده شناخته میشود.
و در نهایت تعریف معماری به زبان ساده و دقیقتر اینگونه خواهد بود که معماری به هر ساختمان یا سازه انسانساخت، سبک، روش و فرآیند ساختوساز یا طراحی برای یک منطقه بزرگ مانند پارک، شیئی که با دقت طراحی شده، آرایش متوالی دادهها و طراحی برنامهریزیشده یک ساختار معین گفته میشود.
هدف از این مطلب، بحث درباره معنای عمیقتر معماری و تعریف عناصر این حرفه است. برای درک بهتر اینکه معماری چیست، سرفصلها به شرح زیر خواهند بود:
· معرفی: تعاریف و معانی
· معماری از کجا شروع شد؟
· معماری چیست؟
· تعریف معماری از زبان شما
· سبکهای معماری
· معماری چه میکند و کاربرد آن چیست؟
· چرا معماری اهمیت دارد؟
· معماری زیبا چیست؟
· معماری چه تاثیراتی دارد؟
· تعریف معماری از دیدگاه نظریهپردازان و معماران معروف
· انواع معماری خارج از محیطهای ساختهشده
معماری از کجا شروع شد؟
تعریف معماری از دیدگاه نظریهپردازان
نظریه معماری بسیار وسیع و دور از دسترس به نظر میرسد. معمار رومی، ویتروویوس، اولین کار مکتوب شناختهشده درباره معماری و اصول آن را در قرن 1 میلادی نوشت. براساس نوشتههای او، یک ساختمان باید ماندگاری داشته باشد، به این معنا که در طول زمان باید در وضعیت مناسبی باشد. در نهایت باید هدفمند و زیبا به نظر برسد، یعنی از بعد زیباییشناختی نیز ارزشمند باشد.
مفهوم مدرنتر معماری چیست از زبان لوئی سالیوان، معمار مشهور قرن نوزدهم اینگونه است که شکل ساختمان باید بر اساس کاربرد یا هدف ساخت آن باشد. این اصل بر کاربرد ساختمان تمرکز میکند و ملاحظات ساختاری و زیباییشناختی آن را تابعی از کاربرد میداند.
کانسپت جدیدی هم در قرن بیستم شکل گرفت که پایداری سازه را مدنظر قرار میداد و لغت معماری پایدار را به وجود آورد.
در تعریف معماری پایدار میتوان گفت که یک ساختمان پایدار در سازگاری با طبیعت و محیطزیست ساخته میشود و عواملی همچون منابع تامین مصالح ساختوساز، تاثیر آن بر محیط اطراف (محیط طبیعی و انسانساخت) و همچنین خواستههایی همچون مدیریت پسماند و نورپردازی، همگی در آن لحاظ میشوند.
تاریخچه سبکهای معماری
از لحاظ تاریخی، معماری متغیری است که به سنت، منطقه، گرایشهای سبکی غالب و تاریخها وابسته است و تعریف معماری بهگونهای که ما میشناسیم، برایند توسعه آن در طول زمان بوده است.
بههمین دلیل شناسایی دورههای تاریخی کلیدی در این خط زمانی و سبکهای معماری که بر تعریف معماری امروز ما اثر گذاشتهاند، اهمیت بسیاری دارد. البته برای درک بهتر ویژگی سبکهای مختلف معماری، ابتدا مروری بر اصطلاحات معماری داشته باشید.
تعریف معماری نوسنگی
معماری نوسنگی به 10هزار سال قبل در جنوب و جنوب غربی آسیا در دوره نوسنگی اشاره دارد. مردم آن دوره که در محدوده جغرافیایی شام، سوریه، شمال بینالنهرین، آناتولی و آسیای مرکزی سکونت داشتند با استفاده از آجرهای گلی خانههای خود را میساختند.
اهالی چاتالهویوک پا را یک گام فراتر گذاشته و خانههای خود را گچکاری و نقاشی کردند.
در سوئد و بخشهایی از اتریش خانههای شمعی نوسنگی حفاری شدند، درحالیکه در رومانی و اوکراین و مولداوی، خانهها دارای ساختاری کاهگلی با سقفهای کاهگلی و کف چوبی و پوشش خاک رس بودند.
فرهنگ مدیترانه در دوران نوسنگی با معابد سنگی عظیم و استادانه قابلتوجه هستند.
تعریف معماری در بینالنهرین باستان
متمایزترین نوع معماری در بینالنهرین باستان را میتوان ساختمانهای خشتی و ساخت معابد مذهبی آنها دانست. معبد مذهبی یا زیگورات شاخص آنها، زیگورات اور است که در اصل 12 متر ارتفاع داشته و در زمان پادشاه اورنامو ساخته شده و در زمان حکومت نابونیدوس بازسازی شده بود.
تعریف معماری مصر باستان
معماری دوران مصر باستان را میتوان با اهرام تعریف کرد. اهرام مشهور جهان تقریبا 4500 سال پیش ساخته شدهاند. مجموعه اهرام جیزه متشکل از سه هرم اصلی بهنام خوفو، خفرع و منکورع هستند.
هسته داخلی اهرام با سنگ آهک کمعیار ساخته شده و مونتاژ پوشش بیرونی و دیوارهای داخلی از سنگ آهک سفید مرغوب است و برای فضای داخلی از گرانیت، بازالت و آجرهای گلی استفاده شده است.
یکی دیگر از نمونههای شاخص معماری در مصر باستان، معبد هوروس است که در کرانه غربی رود نیل و در منطقه ادفو قرار دارد. این معبد در سال 57 پیش از میلاد تکمیل شده بود و یکی از معابد ماندگار کشور مصر است. معماری آن تاثیر بسزایی بر معماری بریتانیایی داشته و الگویی برای Temple Works در هولبک بوده است.
تعریف معماری یونان
معماری یونان وابسته به تیرها و لنگههای افقی بود که در ابتدا از چوب و سپس در اواخر قرن هفتم بهصورت سنگی ساخته میشدند.
در یونان باستان، ساختمانها بر اساس سه نظام ساخته میشدند؛ دوریک، ایونیک و کورنتین.
تئاترهای روباز تیز یکی دیگر از مصادیق مهم تعریف معماری در یونان باستان هستند که اولین آنها به سال 525 پیش از میلاد بازمیگردد.
یونانیها از سنگ مرمر بهویژه برای ساختمانهای عمومی بسیار استفاده میکردند که از کوههای ناکسوس، پاروس و پنتیلکون اطراف آتن تهیه میشد.
تعریف معماری رومی
اگرچه رومیها جنبههایی از معماری یونانی را ارتقا بخشیدند اما تکنیکهای ساخت منحصربهفرد خود را نیز به وجود آوردند که منجر به ساخت طرحهای خلاقانهای همچون باسیلیکا، قنات تاریخی، طاق نصرت، آمفیتئاتر، ساختمان انبار غله و بلوکهای مسکونی شد.
رومیهای باستان سبک معماری خود را بر اصولی که کلاسیک خوانده میشود، بنا کردند و همچون یونانیها از سه نظام دوریک، ایونیک و کورنتین تاثیر پذیرفتند. آنها بیشتر از سبک کورنتین بهره برده اما ویژگیهای خاص خود را نیز به آن افزودند و کورنتین را به نظامی تزئینیتر تبدیل کردند که نمونهای از آن را میتوان طاق سپتیمیوس سوروس در روم نام برد.
پانتئوم یکی از معابد شاخص سبک دوریک است که برخی ویژگیهای معماری ایونیک را نیز بههمراه دارد. این معبد با استفاده از ستونهای یکپارچهای که از لحاظ ساختاری نیز ضروری نبودند، در سال 432 پیش از میلاد تکمیل شد.
رومیهای باستان نیز بهطور گسترده از سنگ مرمر توسکانی در سازههای خود بهره میبردند. معبد ژوپیتر اولین ساختمان تمام مرمر در روم بود.
معماران رومی از مرمرهای رنگی متنوع مانند مرمر زرد نومیدی از شمال افریقا و مرمر فیرجین بنفش از ترکیه استفاده میکردند اما بهدلیل هزینههای حملونقل زیاد، این مرمرها را برای ساخت ستون و اشیا امپراطوری به کار میبردند.
سنگ آهک تراورتن سفید که از معادن نزدیک تریولی به دست میآمد نیز بههمراه ملات آهک برای تولید بتن استفاده میشد که از متداولترین مصالح ساختمانی آن زمان به شمار میرفت. آجر پخته و سفال نیز بهدلیل ماندگاری و تطبیقپذیری زیاد بسیار کاربردی بودند.
تعریف معماری بیزانسی
سبک معماری بیزانسی در نیمه شرقی امپراطوری روم و در زمان حکومت امپراطور ژوستینیانوس طی سالهای 527 تا 565 پس از میلاد پرطرفدار بود. اگرچه تاثیر این سبک معماری همچنان دیده میشود و تا قرنها بعد پس از سقوط قسطنطنیه در سال 1453 ادامه داشت.
عناصری که در تعریف معماری بیزانسی شاخص هستند، شامل کاربرد وسیع موزائیک در فضاهای داخلی و گنبد بلند متمایز است. نمای خارجی خیلی در معماری بیزانسی جای نداشت و آنها از سبکهای کلاسیک استفاده میکردند و کمکم به معماری مسیحی روی آوردند.
معماری بیزانسی نمونه خوبی از غلبه عملکرد بر فرم است و تاثیرات این تفکر را میتوان در معماری مسیحی ارتودکس سراسر دنیا مشاهده کرد.
مصالح رایج در ساختمانهای بیزانسی اغلب از ساختمانهای فروریخته دوره رومی مانند معابد پاگان به دست میآمد و تفاوت اصلی آنها با معماری رومی، استفاده از ملات نسبتا ضخیمتر بین آجرها بود. بهعلاوه آنها از هسته بتنی استفاده نمیکردند، در نتیجه ساختمانهای ضعیفتری داشتند.
بلوکهای سنگی آشلار هم بسیار محبوب بودند و این درحالی بود که سنگ مرمر برای ویژگیهای تزئینی (مانند قاب درها و پنجرهها)، ستونها و فرسب به کار میرفت
تعریف معماری پارسی
امپراطوری وسیع پارسی با مهارت و هنر معماری خود شناخته میشود. هر یک از دورههای تاریخی پارسی، اعم از هخامنشیان، عیلامیها، پارتیها و ساسانیان، نقش بزرگی در تاثیرگذاری بر معماری کلاسیک ایرانی داشتهاند.
هخامنشیان مجموعههای عظیمی مانند کاخهایی با تالارهای ستوندار، عمارتهای ستوندار باز، برجهای مربعشکل و ایوانهای بلند ساختند. ورودی تالار خشایارشاه اول از پلکانی دوطرفه با آجر میناکاریشده ساخته شده بود.
عناصر معماری اشکانی بهطور کامل در دوره ساسانی پدیدار شد؛ آنها از گنبدهای محکم سنگی، اتاقهایی با سقف طاق آهنگ عظیم و ستونهای بلند بهعنوان پایه اصلی استفاده میکردند.
با سقوط امپراطوری ساسانی، ساختمانهای مذهبی ارزشمندی در ایران ساخته شدند.
عصر جدید با ظهور هنرهایی مانند آینهکاری، معرق، خوشنویسی و گچکاری همراه بود که همه آنها در تعریف معماری جای میگرفتند.
در دوره بین قرن 15 تا 17ام، ساختمانهایی مانند مسجد، مقبره، کاخ و بازار ساخته شدند که بسیاری از آنها همچنان باقی ماندهاند.
طاقهای نیمدایرهای و بیضیشکل و گنبدهایی که در ساختار بازارها و مساجد دیده میشود در معماری ایران باستان رواج داشته است. گنبدها بهویژه در دوره صفویه و در اصفهان با پوشش خارجی از جنس کاشی رونق داشتند که سهم بسزایی در زیباییشناسی ایفا میکردند.
تعریف معماری اسلامی
معماری در دوران اسلام معمولا با مساجد شناخته میشود اما علاوهبر مکانهای مذهبی، کاخها، ساختمانهای عمومی، قلعهها و مقبرهها نیز آثاری از معماری این دوره دارند.
معماری دوران اسلام دارای چند ویژگی شاخص است که در بیشتر بناهای آن دوره دیده میشود؛ منارهها یکی از قدیمیترین عناصر معماری این دوره هستند که معمولا در کنار مساجد ساخته میشدند. سازهای برجمانند و منفرد که اغلب دارای روزنههای کوچک، بالکن و راهپله محصور است. گنبد هم در این عصر رواج بسیار داشته است.
قبهالصخره که از معماری بیزانسی الهام گرفته را میتوان یکی از اولین ساختمانهای دوره اسلامی دانست که از عنصر گنبد بهرهمند بوده است.
مقرنس نوعی عنصر زینتی است که لانه زنبور را تداعی میکند و برای تزئین گنبدها، گوشهسازی و طاقها به کار میرود. انواع مختلف طاق و قوس نیز از دیگر عناصر رایج هستند.
تعریف معماری چینی
اصول معماری چینی تقریبا ثابت باقی مانده است؛ آنها از چوب بهجای سنگ و از کاشیهای سرامیکی لعابدار برای مصالح سقف استفاده میکنند. مجموعههای بزرگی مانند معابد، تالارها و برجهای دیدهبانی بر روی سکوی مرتفعی از خاک فشرده با پوشش آجر یا سنگ ساخته شده است.
بسیاری از ساختمانها از ستونهای چوبی با فاصلهای منظم ساخته شدهاند که با تیرهای متقاطع افقی تقویت میشده است. اتصالات قسمت چوبی بهصورت فاق و زبانه اجرا میشد تا از آسیب در برابر زلزله جلوگیری کند.
اگرچه در معماری چینی خبری از گنبد نیست اما شواهدی مبنی بر وجود درگاههای قوسیشکل و سقفهای طاقی در مقبرههای سنگی و آجری چند دوره دیده میشود.
طراحی سقف در معماری چینی بهگونهای است که کمی از دیوارها جلوتر آمده و احتمالا برای محافظت از ستونهای چوبی و پایههای آنها در برابر آسیبهای جوی و باران بوده است.
فضای داخلی دارای طراحی ساده و ساختار پیچیده سقف برای ایجاد فضای بیشتر بوده است. در مقابل قسمت بیرونی ساختمان با رنگهای روشن و شنگرف بر روی ستونها و نردهها تزئین میشده است.
قسمتهای مختلف ساختمان با رنگهای متفاوتی نقاشی شده؛ کاشیهای زرد رنگ لعابدار برای سقف، بخشهای تزئینی ساختمان به رنگ سبز.
مشهورترین عنصر معماری چین، دیوار بزرگ چین است که در زمان امپراطوری شی هوانگ در دهههای پایانی قرن سوم پیش از میلاد در امتداد مرزهای شمالی این کشور ساخته شد. در زمان سلسله هان، استفاده از سنگ و آجر بهعنوان مصالح ساختوساز افزایش پیدا کرد و خاک کوبیده و چوب نیز از دیگر مصالح بودهاند.
معماری اروپا از قبل رنسانس تا باروک تنوع بسیاری دارد.
تعریف معماری گوتیک
معماری سبک گوتیک که زیرمجموعه معماری قرون وسطایی قرار میگیرد، در بازه زمانی قرن یازدهم تا دوازدهم در منطقه ایلدوفرانس ظهور کرد.
ویژگیهای شاخص معماری گوتیک را میتوان تاکید بر عناصر عمودی، ساختارهای سنگی اسکلتی با حجم عظیمی از شیشه، قوسهای تیز به شکل زیتون، منارهای نوکتیز، پشتبندهای معلق و پنجرههایی که با شیشه رنگی تزئین شدهاند، دانست.
نمونه این سبک معماری، کلیسای جامع نوتردام پاریس است.
تعریف معماری رنسانس
در قرن چهاردهم، رنسانس در سراسر اروپا گسترش یافت و نوعی از معماری با ویژگیهای تقارن، هندسه و تناسب را به ارمغان آورد. معماری رنسانس با قوسهای نیمدایرهای و گنبد و آرایش ستونها همراه بود.
کلیسای جامع فلورانس ایتالیا با گنبد شاخص خود، دارای عناصر شاخص معماری رنسانس است.
تعریف معماری باروک
عناصر طراحی معماری باروک در طول قرن شانزدهم ایتالیا دیده میشود. عظمت و بزرگی و نورپردازی چشمگیر و متضاد از ویژگیهای این سبک معماری است. بارزترین ویژگیهای معماری باروک، فضاهای باز بزرگ، ستونهای مارپیچ، فضاهای داخلی با تزئینات برنزی و تذهیب و نقاشیهای دیواری و سقفی هستند.
کاخ ورسای در فرانسه با ویژگیهایی مانند تزئینات پیچیده، نورپردازی چشمگیر و نقاشیهای سقف نشاندهنده سبک باروک فرانسوی است.
تعریف معماری در سبک آرتنوو
طرحهای معماری بهسبک آرتنوو معمولا با ویژگیهایی همچون نقوش هندسی و رنگهای تند شناخته میشوند. آنتونی گائودی در ساختمان ساگرادا فمیلیای بارسلون از این سبک بهره برده است.
تعریف معماری پستمدرن
معماری پستمدرن در دهه 1950 آغاز شد. ساختمانهایی به این سبک دارای تزئینات بسیار، اشکال منحنی، رنگهای روشن و اغلب بهصورت نامتقارن بودند. این سبک معماری در اواخر 1970 بسیار رواج پیدا کرد و همچنان نیز بر معماری معاصر اثرگذار است.
تعریف معماری امروز
پیچیدگی ساختمانها از دهه 1980 افزایش یافت. مسائلی همچون پایداری محیطی و معماری سبز به بخش مهمی از معماری روز تبدیل شدند که با دغدغههایی از قبیل گرمایش جهانی، آلودگی محیطزیست در بالاترین سطح در طول تاریخ همراه هستند.
جنبشهای طراحی امروزی همچون شهرسازی نوین و معماری کلاسیک جدید با استقبال زیادی روبهرو شدهاند، بااینحال عناصر طراحی باستانی نیز در این موجهای جدید ساختوساز وجود دارند.
معماری چه میکند و کاربرد آن چیست؟
در تعریف معماری به زبان ساده میتوان گفت که معماری برای خدمت به جامعه و بهبود کیفیت زندگی به کار میرود. با توجه به پیشینه معماری میتوان آن را عامل مهمی در تمدن انسانها دانست که دائما آنها را به گسترش خلاقیت خود تشویق میکرده است.
در واقع معماری برای ایجاد فضایی برای زندگی و بهعنوان سرپناه استفاده میشد. جنبه اصولی معماری، ساخت اشکال جدیدی از دانش را در راستای ارتقا و پیشرفت خود معماری تسهیل کرده است.
چرا معماری اهمیت دارد؟
اهمیت معماری با اهمیت مکان تعریف میشود. معماری، چه خوب و چه بد، محیط و جوی را تشکیل میدهد که برانگیزنده احساسات مثبت و منفی انسانهاست.
علاوهبر ماهیت نظری و فردی معماری، موفقیت آن را میتوان با کیفیت مکانی که به وجود میآورد، سنجید که اگر تحقق یابد، باعث لذت بوده و از آن استفاده خواهد شد.
ما معماری را در هر دو مفهوم فیزیکی و احساسی نیاز داریم، چون در حالت اولیه ابزار بقاست.
از دیدگاه عملی، محیط ساختهشده بهشدت بر طرحهای معماری که بهخوبی طراحی و ایجاد شدهاند، تکیه دارد.
مفهوم معماری پایدار در تضمین اینکه معماری اثری منفی بر محیطزیست نگذارد، بسیار اهمیت دارد. از طرفی طراحی هنرمندانه ساختمانها منجر به زیباییشناختی مطلوب ساختمانها میشود.
معماری بهنوبه خود منبع درآمد محسوب میشود؛ مثلا اهرام جیزه با جذب گردشگر بسیار نوعی منبع درآمد است.
طرحهای معماری همیشه بخش بزرگی از تاریخ را شکل دادهاند و در طول زمان، معماری برای تعریف دورههای مهم تاریخ به کار رفته است.
معماری زیبا چیست؟
مکانهای معماری به اصل سوم ویتروویوس تاکید دارند که زیبایی نام دارد. این جنبه از تعریف معماری به بهکارگیری زیباییشناسی در ساختمان مربوط میشود. یک معمار برای کسب مهارت در فلسفه زیباییشناختی به عناصری مانند حجم و فضا، الگو، تضاد، تقارن، تناسب، تزئینات، تعادل و جرمگذاری نیاز دارد.
کیفیتهای زیباییشناختی نیز شامل وحدت، ریتم، مقیاس، تناسب، تعادل و تقارن هستند.
تمامی این عناصر را میتوان در طرح معمارانه برای رسیدن به زیباییشناسی مطلوب ساختمان، یکجا جمع کرد. بااینحال، زیبایی تماما به درک افراد بستگی دارد و بسیاری از معماران با تعریف خود از معماری زیبا مشغول به کار هستند.
معماری چه تاثیراتی دارد؟
طراحی یک ساختار مانند دفترِکار ممکن است بر بهرهوری کارمندان آن اثرگذار باشد. یک دفترِکار شیشهای را در نظر بگیرید که فضایی بهشدت گرم، تهویه ضعیف و پنجرههایی رو به خورشید دارد. این وضعیت که در نتیجه طراحی معمارانه ضعیفی اتفاق افتاده ممکن است بر کارایی افرادی که در این ساختمان مشغول هستند، تاثیر منفی بگذارد.
یکی دیگر از تاثیرات معماری، اثر آن بر فناوری است. در گذشته، مصالح ساختمانی محدود بودند اما با افزایش نیاز به طراحی ساختمانهای محکم و پایدار، افراد به استفاده از مصالح جدیدی همچون فولاد ترغیب شدند. معماری باعث کشف روشهای ساختوساز کارآ شده است.
تعریف معماری از دیدگاه نظریهپردازان و معماران معروف
به این دلیل که معماری رشتهای ذهنی است، تعریف معماری هم برای معماران مختلف، متفاوت است. ابتدا ببینیم معمار کیست و در ادامه فهرست طویلی از چندین معمار معروف آمده که همه سعی داشتهاند به این سوال پاسخ دهند که معماری چیست:
تام مین: «معماری روشی متفاوت برای دیدن، فکرکردن و زیرسوالبردن دنیا و جای ما در آن است.»
بیارکه اینگلس: «معماری هنر ایجاد ساختمانهایی است که متناسب با شیوه زندگی ما هستند. در واقع فرایند تجلی جامعه در جهان فیزیکی است.»
بن وان برکل و کارولین باس: «معماری یکی از قویترین اعمالی است که میتوان تصور کرد.»
نیکلای اُرُسُف: «معماری مطمئنا یک عمل خوشبینانه است.»
مارک ویگلی: «معماری مملو از رمانتیکهای ناامید است که معتقدند هر تغییر در محیط ساختهشده، آرزویی را در راستای بهترشدن جامعه تحقق میبخشد.»
جان راسکین: «معماری در واقع کار ملتهاست.»
نورمن فاستر: «معماری بیان ارزشهاست. نحوه ساختوساز ما بر نحوه زندگیمان اثر دارد.»
پاول رادولف: «معماری تنها یک سوال نظری صادقانه نیست، بلکه هنر جامعی است از آنچه بهصورت فیزیکی امکانپذیر است.»
آرجن اوسترمن: «معماری درپی بهبود شرایط است؛ اجتماعی، محیط و گاهی حتی سیاسی.»
شان لَلی: «معماری یک زبان است، طرحهای جدید اگر بهدنبال ایجاد ناهماهنگی با ساختارهای موجود نیستند، باید از اصول پیروی کنند.»
متیو هافمن: «معماری مرجعی از داستانهای زیبای استفاده نشدهای است که منتظرند به تصویر درآمده و ساخته شوند.»
کوین جی سینگ: «معماری تماما درباره خدمت به جامعه با طراحی در محیط ساختهشده است.»
رم کولهاس: «معماری یک تلاش پیچیده است و بهندرت پیش میآید که همه نیروها برای انجام پروژه بهطور همزمان هماهنگ شوند.»
فیلیپ داوریو: «معماری شکلی از هنر است که میتوان آن را حس کرد؛ نقاشی، موسیقی و حتی تاریخ را میتوان ممنوع کرد اما معماری را نمیتوان.»
کاترین سلسور: «معماری برابر است با استقامت و طول عمر؛ تمرین، آموزش و ساعتهای طولانی و در نهایت عمر طولانی آنچه خلق میکنید.»
آلیسا واکر: «معماری بیشتر با فضاهای عمومی و پارکها عجین شده و کمتر به فانوسهای تکافتاده خارج شهر توجه میکند.»
دیبدو فرانسیس کیآر: «معماری فراتر از ساختوساز است. معماری را میتوان روشی برای بهبود کیفیت زندگی انسانها بیان کرد.»
فرانک گهری: «معماری قطعه کوچکی از معادله بشری است؛ بااینحال برای ما که در این حرفه مشغولیم، معتقدیم پتانسیل ایجاد تغییر را دارد تا تجربیات انسانها را غنیتر کند و موانع سوءتفاهمات را شکسته تا زمینهای زیبا برای همه درامهای زندگی به وجود آید.»
انواع دیگر معماری خارج از محیطهای ساختهشده
معماری تعاریف دیگری نیز دارد که به محیط ساختهشده ارتباطی ندارند. در ادامه خلاصهای از تعریف معماری خارج از محیط ساختهشده آمده است:
معماری کسبوکار
معماری سازمانی، زیرمجموعهای از طرح توسعه شرکت برای همسویی عملیات و الزامات کسبوکار با اهداف استراتژیک است.
معماری شناختی
رشتهای نظری که بر ساختار ذهنی انسان در ارتباط با سیستمهای طبیعی و مصنوعی و ارتباط بین این دو تمرکز دارد.
معماری کامپیوتر
معماری کامپیوتر در راستای مهندسی کامپیوتر بهعنوان قوانینی برای توصیف چگونگی اجرای کارها توسط سیستم کامپیوتری تعریف میشود.
معماری سازمانی
معماری سازمانی، از اصول راهبردی معماری برای نحوه مدیریت اجرای استراتژیهای سازمان استفاده میکند.
معماری داخلی
طراحی جنبههای داخلی ساختمان.
معماری دریایی
رشتهای که بر نحوه عملکرد وسایل دریایی، طراحی و توسعه آنها و سایر مسائل مربوطه تمرکز دارد.
معماری منظر
شاخهای از معماری است که بهطور جامع بر طراحی فضای بیرونی، مکانهای دیدنی و سازهها تمرکز دارد.
معماری شبکه
چارچوبی برای تعیین چگونگی کار یک شبکه ارتباطی.
معماری نرمافزار
این شاخه پیچیده از معماری بر عملکرد سیستم یک نرمافزار و عناصر آن و یکپارچگی آنها تمرکز دارد.
معماری سیستم
این مدل مفهومی بهدنبال تعریف دقیق از چگونگی کار یک سیستم و اجزای آن است تا مطمئن شود که معماری سیستم کارآمد باشد.
Comments